sobota, 28 sierpnia 2021

Święty Augustyn

 

Od dawien dawna po imieninach św. Moniki Kościół obchodzi święto św. Augustyna, jej syna. Wspominałam go wiele razy w tym miejscu – nie tylko przy okazji imienin.

Św. Augustyn jest moim ukochanym świętym (wśród wielu innych). Mam jego „Wyznania” – w kilku wydaniach, również bardzo stare. Odwiedzałam go kilkakrotnie w Rzymie w bazylice jego imienia na Polu Marsowym w Rzymie (wł. Basilica di Sant’Agostino in Campo Marzio). Tam jest też sarkofag z relikwiami św. Moniki. Kościół jest przepiękny, ale o tym można poczytać w internecie, naprawdę warto.

Dlaczego św. Augustyn jest mi szczególnie bliski? Od zawsze imponował mi nie tylko mądrością, ale przede wszystkim odwagą. Jego mądrości nie posiądę, ale odwagi uczę się właśnie od niego przez całe życie! Podziwiam św. Augustyna! Jest wielkim człowiekiem właśnie poprzez swoją odważną postawę. W młodości hardy i nieposłuszny matce, kroczący własnym ścieżkami, daleki od Boga  - stał się wielkim świętym. Nie jest moją intencją, by w tym miejscu opowiadać o burzliwym życiu św. Augustyna, ale zaakcentować swoją fascynację jego poszukiwaniami i wspomnianą wyżej odwagą. Ona ma różne oblicza, w przypadku św. Augustyna jest nieustraszonym poszukiwaniem Boga i gorliwą służbą Kościołowi  - aż po śmierć w czasie oblężenia Hippony przez Wandalów. Ale także niezwykle cenną odwagą pokazania prawdy o swoim życiu przed nawróceniem.

Gorliwości w miłości do Boga nigdy za wiele, bo czymże jesteśmy w obliczu kochającego Stwórcy! Ale i odwagi również nigdy za wiele. Nie żyjemy (na szczęście!) w ekstremalnych warunkach, ale mamy tysiące okazji, by wykazać się nieustraszonością – choćby w przyznaniu się do swoich błędów, do wyrządzonej komuś krzywdy, do własnych przekonań, w przyznaniu racji komuś innemu niż sobie, w obronie słabszych, poniewieranych, a zwłaszcza w obronie prawdy! Ogólnie rzecz biorąc – w niezłomnej postawie! Tego właśnie uczy nas św. Augustyn!

 

Wpis: 28 sierpnia godz. 11:45