środa, 25 sierpnia 2021

Dzisiaj o pretensjach słów kilka...

 

Jakże często zgłaszamy pretensje! Czy zastanowiliście się nad tym kiedykolwiek? Być może już nawet tego nie dostrzegamy. Ja też tego nie widziałam, dopóki nie zwróciła mi na to uwagi pewna osoba. Oczywiście w pierwszej chwili obruszyłam się, bo  przecież miałam o sobie całkiem dobre zdanie. I w ogóle – stwierdziłam, że to nieprawda! Ale… nie dawało mi to spokoju. Ponieważ cenię tę osobę, zaczęłam się zastanawiać nad (ewentualną) prawdziwością tego zarzutu.

I w tym miejscu zrobię pewną dygresję. Nikt z nas nie lubi uwag! A tym bardziej tych krytycznych. To taka odruchowa samoobrona przed zburzeniem własnego wizerunku, który budujemy w sobie przez całe lata. Wprawdzie marzymy o tym, aby ciągle rosnąć w sensie duchowym, ale trudno nam się pogodzić z psuciem własnego wizerunku przez kogoś z zewnątrz. Taka prawda! Bardzo trudna!

Wracam do meritum… Czym są pretensje? Może nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak często je głosimy! Dotyczą najróżniejszych spraw, skrajnie różnych, począwszy od tych najbliższych aż po sprawy wielkiej wagi, typu: Dlaczego Pan Bóg „pokarał” mnie takim życiem? Dlaczego spotyka mnie tyle zła? Dlaczego innym wiedzie się lepiej niż mi? Dlaczego mam nieudane życie?

Pretensje, w jakikolwiek sposób wyrażane i zgłaszane, zawsze mają u swego podłoża pychę. Dlaczego? Bo nie dopuszczają myśli, że ja, zwyczajny człowiek, mogę się mylić, mogę nie mieć racji. Albo – co gorzej – uważam, że jestem w porządku i nie potrzebuję niczyich uwag. To rodzaj „wody sodowej”, która niekiedy uderza nam do głowy. Cudze błędy widzi się znacznie ostrzej i lepiej niż swoje własne, stąd pretensje do innych, rzadko do samego siebie.

Myślę, że warto uderzyć w pokorę i przyznać się przed samym sobą, jak małym jestem człowiekiem. Stawanie się lepszą istotą (lepszą od samego siebie) jest bardzo trudne, żmudne i długotrwałe. Ale zawsze warto próbować! To nie jest „syzyfowa praca”, bo gdzieś, u kresu tej wędrówki stoi sam Jezus Chrystus, niezawodna busola naszej drogi.

 

Wpis: 25 sierpnia godz. 9:30