sobota, 12 stycznia 2019

Święty Arkadiusz - wielka postać, patron dzisiejszego dnia


Zupełnie przypadkowo (?) zajrzałam do kalendarza i dowiedziałam się, że dzisiaj imieniny obchodzą wszyscy Arkadiusze. Mało - dowiedziałam się także, że patronuje im św. Arkadiusz, o którym wcześniej w ogóle nie słyszałam . Sięgnęłam zatem do wiadomości encyklopedycznych… Któż to zatem był? Okazuje się, że to wielki Święty z przełomu II i III wieku, czasów wielkiego prześladowania chrześcijan przez cesarza Dioklecjana, władającego Cesarstwem Rzymskim. „Mimo iż wzniecone przez Dioklecjana prześladowania charakteryzowały się szczególnym okrucieństwem, to nie tylko nie doprowadziły do zaparcia się wiary, lecz wydały liczne owoce męczeńskiej krwi, która stała się nasieniem nowych wyznawców. Jednym z tych, którzy w owym czasie złożyli swe życie w ofierze prawdziwemu Bogu, był św. Arkadiusz. (…) Wiedząc dokładnie o czekających go kaźniach nie zamierzał błagać o litość, tę bowiem otrzymałby tylko w zamian za zaparcie się wiary. Ponieważ tego nie uczynił, został poddany straszliwym kaźniom. (…) Oprawcy nie zadowolili się zadaniem Arkadiuszowi szybkiej śmierci. Kawałek po kawałku odcinali mu ręce i nogi, powodując niewyobrażalny ból i cierpienie. (…) Św. Arkadiusz pozostał jednak niewzruszony. Do końca życia (ok. 304 r.) znosił męki z heroicznym męstwem, zagrzewając nadto współtowarzyszy do wytrwania. Przez swą postawę oraz słowa otuchy stał się umocnieniem dla znoszących prześladowania i ratownikiem dla uginających się pod ciężarem cierpienia. Dlatego jest szczególnym patronem dla wszystkich znajdujących się w sytuacjach ekstremalnych, w których zdaje się człowiekowi, iż ciężar życia i pogodzenie go z wiarą przekracza ludzkie możliwości. Swym życiem potwierdził słowa św. Pawła Apostoła: „Wszystko mogę w tym, który mnie umacnia”. (Adonai.pl)

Niezwykła postać! Budzi podziw! Czy byłoby mnie stać na tak niezłomną postawę!? Świadczyć o przynależności do Chrystusa można na różne sposoby, trzeba tylko odwagi – niekiedy mniejszej, a niekiedy większej.


Wpis: 12 stycznia godz. 16:00