sobota, 28 stycznia 2023

Dzisiaj imieniny św. Tomasza z Akwinu

 

„Za pełną radość poczytujcie to sobie, bracia moi, ilekroć spadają na was różne doświadczenia. Wiedzcie, że to, co wystawia waszą wiarę na próbę, rodzi wytrwałość. Wytrwałość zaś winna być dziełem doskonałym, abyście byli doskonali, nienaganni, w niczym nie wykazując braków.” (Jk 1,1-11)

Te słowa przeczytałam wczoraj w brewiarzu. No, no, łatwe nie są! Ale koniecznie trzeba się nad nimi zastanowić, przemyśleć… Nawet nie tylko z religijnego punktu widzenia! Przecież całe życie kształtujemy swój charakter, swoje ego. Przynajmniej powinniśmy, wszak każdy z nas to homo sapiens! Codziennie spoglądamy do lustra, by poprawić swój fizyczny wizerunek. A co jest lustrem dla naszego wnętrza? Albo co powinno być? Myślę, że możliwości jest wiele. Przecież nie żyjemy na bezludnej wyspie, mamy wokół siebie ludzi. Każdy człowiek może stać się dla mnie lustrem. Lustrem zachowań, przekazywanych myśli, spostrzeżeń, refleksji… Patrząc na drugiego człowieka, mogę w nim odkryć to, co mnie interesuje, to, co w nim podziwiam, ale także to, co chciałbym osiągnąć. Oczywiście nie chodzi tu o dobra materialne, ale o wartości duchowe - z dziedziny kultury, poglądów, umysłowości, usposobienia, duszy…  

Trzeba tylko trochę dobrej woli i… pokory! Bo trudno się przyznać niekiedy do tego, że w kimś innym widzę wiele dobra, którego sam nie posiadam.

Dzisiaj Kościół wspomina św. Tomasza z Akwinu – wielką postać - filozofa i niezwykle mądrego, świętego  człowieka. Każdego roku w tym dniu umieszczałam jego dziesięć  „przykazań”, świadczących o niezwykłej skromności, ale i geniuszu Świętego. Może warto sobie przypomnieć jego słowa. Niekoniecznie wszystkie (jak co roku), ale jakieś szczególnie wybrane. Wpatrując się w tę wielką postać, powtarzajmy z wytrwałością:

*Panie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że starzeję się i pewnego dnia będę stary.

*Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek.

*Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchiwania ich.

*Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach… Daj, Panie, łaskę mówienia im o tym…

 

Wpis: 28 stycznia godz. 11:40