Słowa
towarzyszące przygotowaniu darów wskazują na to, czego Pan od nas oczekuje. Chleb
i wino, owoce ziemi i pracy rąk ludzkich reprezentują całe stworzenie, które –
po tym, jak oddaliło się od Boga z powodu grzechu – powinno zostać odnowione
przez Niego poprzez wysiłek ze strony chrześcijanina, połączony z ofiarą Chrystusa.
Uwidacznia się tu kosmiczny charakter Eucharystii, która „jednoczy niebo z
ziemią” – jak wyjaśnia św. Jan Paweł II. „Zawiera w sobie i przenika całe
stworzenie. Syn Boży stał się człowiekiem, aby w najwyższym akcie uwielbienia
przywrócić całe stworzenie Temu, który je uczynił z niczego. I w ten sposób
zwraca on Stwórcy i Ojcu odkupione stworzenie.”
Benedykt
XVI zauważa, że „zanosimy na ołtarz również całe cierpienie i ból świata,
wierząc, że wszystko jest cenne w oczach Bożych.”
Symbolika
materii, którą Pan się posługuje, aby uobecnić swoją Ofiarę Golgoty, obejmuje
również naszą pracę zawodową, życie rodzinne i relacje społeczne. Świadomość,
że nic, co jest uczciwe w życiu ludzkim, nie pozostaje oddzielone od ofiary
składanej Bogu Ojcu przez Syna z Duchem Świętym, jest naszą pociechą. (Z książki
Żyć Mszą świętą)