poniedziałek, 1 września 2014

Jeszcze o ofiarowaniu…

Słowa towarzyszące przygotowaniu darów wskazują na to, czego Pan od nas oczekuje. Chleb i wino, owoce ziemi i pracy rąk ludzkich reprezentują całe stworzenie, które – po tym, jak oddaliło się od Boga z powodu grzechu – powinno zostać odnowione przez Niego poprzez wysiłek ze strony chrześcijanina, połączony z ofiarą Chrystusa. Uwidacznia się tu kosmiczny charakter Eucharystii, która „jednoczy niebo z ziemią” – jak wyjaśnia św. Jan Paweł II. „Zawiera w sobie i przenika całe stworzenie. Syn Boży stał się człowiekiem, aby w najwyższym akcie uwielbienia przywrócić całe stworzenie Temu, który je uczynił z niczego. I w ten sposób zwraca on Stwórcy i Ojcu odkupione stworzenie.”
Benedykt XVI zauważa, że „zanosimy na ołtarz również całe cierpienie i ból świata, wierząc, że wszystko jest cenne w oczach Bożych.”
Symbolika materii, którą Pan się posługuje, aby uobecnić swoją Ofiarę Golgoty, obejmuje również naszą pracę zawodową, życie rodzinne i relacje społeczne. Świadomość, że nic, co jest uczciwe w życiu ludzkim, nie pozostaje oddzielone od ofiary składanej Bogu Ojcu przez Syna z Duchem Świętym, jest naszą pociechą. (Z książki Żyć Mszą świętą)