Misterium
Mszy świętej ma swoje źródło w Ostatniej Wieczerzy. Tej pamiętnej nocy Jezus
odprawił wraz ze swoimi uczniami żydowską paschę. (…) W tej podniosłej chwili
Pan nadał staremu obrzędowi zupełnie nowy kierunek. Dzięki temu wydarzeniu
wszyscy chrześcijanie wiedzą, że w czasie Mszy świętej dokonuje się uwolnienie
od grzechu i otwarcie nieba. To uczynił dla nas Chrystus – oddając Bogu Ojcu
pełne zadośćuczynienie – poprzez paschalne misterium swojej śmierci i
zmartwychwstania.. Eucharystia jest sakramentem uobecniającym Jego zbawcze
misterium. Musimy więc sobie uświadomić, że zupełnie logiczne jest
uczestniczenie w Ofierze Ołtarza z myślami skierowanymi ku Wieczernikowi i Kalwarii.
Święci
ojcowie Magisterium Kościoła pod natchnieniem Ducha Świętego czerpali z bogactwa
słów i czynów naszego Pana. Tak właśnie, w pełnej wierności temu, co uczynił
Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy i czego później nauczał przy spotkaniu w
drodze do Emaus, rozwijały się różne obrzędy liturgiczne. „Podczas drogi
wyjaśniał im Pisma, a następnie zasiadając z nimi do stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo,
połamał go i dawał im. (Łk 24, 13-35)
Powinniśmy
sobie wyraźnie uświadomić, że jedynie w Chrystusie życie ludzkie odnajduje
sens. I zauważyć, że zechciał On posłużyć się „materią” z tej naszej ziemi –
chlebem i winem – aby ukazać w ten sposób, że wszystko, co jest nadprzyrodzone,
a dotyczy stworzeń, nie traci nic ze swego charakteru misterium – jest jednocześnie
bardzo ludzkie, a On sam troszczy się, również w wymiarze ludzkim, o nasze
potrzeby fizyczne i duchowe.
Prośmy
Ducha Świętego, aby oczyścił nasze serca i oświecił nasze umysły, aby uczynił
nas godnymi zgłębiania tych świętych misteriów.
Pierwszy
cud objawia się już w obrzędzie ofertorium, czyli ofiarowania darów, gdy
przygotowuje się ołtarz i wnosi chleb oraz wino, które staną się później Ciałem
i Krwią Chrystusa. „Ten prosty i pokorny gest ma w rzeczywistości wielkie
znaczenie: w chlebie i winie, jakie zanosimy na ołtarz, Chrystus odkupiciel
przyjmuje całe stworzenie, by je przemienić i ofiarować Ojcu.” (Benedykt XVI)
Eucharystia jest Ofiarą Chrystusa i Kościoła, jak pisze św. Augustyn: Wszyscy razem tworzymy jedno ciało w
Chrystusie.
(Z
książki Żyć Mszą świętą)