niedziela, 31 sierpnia 2014

Ofiarowanie

Misterium Mszy świętej ma swoje źródło w Ostatniej Wieczerzy. Tej pamiętnej nocy Jezus odprawił wraz ze swoimi uczniami żydowską paschę. (…) W tej podniosłej chwili Pan nadał staremu obrzędowi zupełnie nowy kierunek. Dzięki temu wydarzeniu wszyscy chrześcijanie wiedzą, że w czasie Mszy świętej dokonuje się uwolnienie od grzechu i otwarcie nieba. To uczynił dla nas Chrystus – oddając Bogu Ojcu pełne zadośćuczynienie – poprzez paschalne misterium swojej śmierci i zmartwychwstania.. Eucharystia jest sakramentem uobecniającym Jego zbawcze misterium. Musimy więc sobie uświadomić, że zupełnie logiczne jest uczestniczenie w Ofierze Ołtarza z myślami skierowanymi ku Wieczernikowi i Kalwarii.
Święci ojcowie Magisterium Kościoła pod natchnieniem Ducha Świętego czerpali z bogactwa słów i czynów naszego Pana. Tak właśnie, w pełnej wierności temu, co uczynił Jezus podczas Ostatniej Wieczerzy i czego później nauczał przy spotkaniu w drodze do Emaus, rozwijały się różne obrzędy liturgiczne. „Podczas drogi wyjaśniał im Pisma, a następnie zasiadając z nimi do stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. (Łk 24, 13-35) 
Powinniśmy sobie wyraźnie uświadomić, że jedynie w Chrystusie życie ludzkie odnajduje sens. I zauważyć, że zechciał On posłużyć się „materią” z tej naszej ziemi – chlebem i winem – aby ukazać w ten sposób, że wszystko, co jest nadprzyrodzone, a dotyczy stworzeń, nie traci nic ze swego charakteru misterium – jest jednocześnie bardzo ludzkie, a On sam troszczy się, również w wymiarze ludzkim, o nasze potrzeby fizyczne i duchowe.
Prośmy Ducha Świętego, aby oczyścił nasze serca i oświecił nasze umysły, aby uczynił nas godnymi zgłębiania tych świętych misteriów.
 
 Pierwszy cud objawia się już w obrzędzie ofertorium, czyli ofiarowania darów, gdy przygotowuje się ołtarz i wnosi chleb oraz wino, które staną się później Ciałem i Krwią Chrystusa. „Ten prosty i pokorny gest ma w rzeczywistości wielkie znaczenie: w chlebie i winie, jakie zanosimy na ołtarz, Chrystus odkupiciel przyjmuje całe stworzenie, by je przemienić i ofiarować Ojcu.” (Benedykt XVI) Eucharystia jest Ofiarą Chrystusa i Kościoła, jak pisze św. Augustyn: Wszyscy razem tworzymy jedno ciało w Chrystusie.

(Z książki Żyć Mszą świętą)