wtorek, 24 maja 2022

Refleksje o pokorze (2)

Co to znaczy i jak być pokornym w codziennym życiu?

Jak to osiągnąć? Czym jest brak pokory?

Spróbujmy to ująć w pewne prawdy i wskazania.

*Oprzyj się pokusie ciągłego stawiania siebie w centrum. Zachowaj równowagę w rozeznaniu, co jest dobre dla ciebie, ale też dla innych. Unikaj słów, w których czułoby się wyniosłość z racji na przykład swojej inteligencji, talentów, umiejętności czy też różnych osiągnięć – pamiętając, że wszystko zostało nam podarowane z Góry. Nic nie mamy sami z siebie!

*Bądźmy wrażliwi na opinię innych, bo nie zawsze mamy rację; uznajmy, że możemy się mylić. Zatem z szacunkiem i uwagą słuchujmy zdania innych, nie lekceważmy ich zdania.

*Mówmy sobie w duchu: Nie jestem taka ważna/taki ważny!

*Przyznawajmy się do błędów. Błądzenie jest nieodłączną częścią życia. Jeśli będziemy je odbierać jako cenne lekcje od życia, wzmocnimy się psychicznie. Pokażemy, że wiemy, co to jest pokora, i wiemy, jak być pokornym. Bądźmy surowymi sędziami swoich (a nie cudzych) uczynków. Nieustanne korygowanie własnego postępowania jest prawdziwym źródłem pokory i doskonałości chrześcijańskiej. Uczmy się stawania w prawdzie o sobie. Umiejmy tę prawdę przyjąć od innych osób. Jest to niekiedy bolesne, ale może konieczne dla ujrzenia siebie w prawdziwym świetle.

Na tym polega pokora, jeżeli odbieram jakąś uwagę jako dobro, bo jestem wdzięczny, że ktoś zauważył moją słabość i pozwolił mi odkryć prawdę o mnie. Ważne jest, że wiem, co mam w sobie zmienić. „Dziękuję, że zwróciłeś mi uwagę!

 

Wpis: 24 maja godz. 9:30