niedziela, 26 października 2014

Rozważania świętego Augustyna o szczęściu

Oto rozważania wielkiego filozofa, św. Augustyna, o szczęściu, zawarte w „Wyznaniach”…
„Gdy szukam Ciebie, mojego Boga, szukam życia szczęśliwego.  Będę Cię szukał, by dusza moja żyć mogła. Ciało me żyje dzięki mojej duszy, a dusza żyje dzięki Tobie. Jakże mam więc szukać owego szczęśliwego życia? Nie posiądę go, dopóki nie będę mógł powiedzieć: „Oto jest wszystko, czego pragnę, szczęście jest tu.”
Gdzie mam tego szukać? Przecież to chodzi o to owo życie szczęśliwe, którego wszyscy pragną, tak powszechnie, że nie ma nikogo, kto by go nie pragnął.
Niewątpliwie jest ono w nas. Przecież nie tęsknilibyśmy za nim, gdybyśmy go nie znali. Słysząc to słowo, wszyscy przyznajemy, że dążymy do rzeczy, którą to słowo oznacza. Gdyby można w jakimś wspólnym języku wszystkim ludziom naraz postawić pytanie, czy chcą być szczęśliwi, z całą pewnością odpowiedzieliby, że chcą.
Szczęścia nie ogląda się oczyma, gdyż nie jest ono czymś materialnym. Szczęście dziś znamy i znając kochamy, a pragniemy je posiąść, abyśmy się stali szczęśliwi. (…) Gdzież to ja więc i kiedy doznałem mojego szczęścia, jeśli je tak wspominam, tak kocham, z taką tęsknotą przywołuję? A nie dotyczy to tylko mnie czy jakiejś ograniczonej liczby ludzi. Przecież wszyscy chcemy być szczęśliwi! Czymże jest szczęście? Gdybyśmy zapytali dwóch ludzi, czy chcą służyć w wojsku, mogłoby się zdarzyć, iż jeden z nich odpowiedziałby, że chce, a drugi, że nie chce. Gdyby zaś zapytano, czy chcą być szczęśliwi, każdy z nich bez wahania odpowiedziałby, że chce. Jednego raduje to, innego tamto, ale wszyscy się zgadzają, że chcą być szczęśliwi.
Ustrzeż jednak, Boże, serce spowiadającego się Tobie sługi Twego od mniemania, jakoby każda radość, którą mógłbym odczuwać, prawdziwie mnie uszczęśliwiała. Jest bowiem taka radość, której nie dostępują bezbożni, lecz doznają tylko ci, którzy Cię czczą ze względu na Ciebie samego, ci, których radością Ty sam jesteś. To właśnie jest szczęściem: radowanie się w dążeniu ku Tobie, radowanie się Tobą, radowanie się ze względu na Ciebie. To jest prawdziwym szczęściem i nie ma innego szczęścia.”