środa, 10 czerwca 2015

O Bożej Mądrości

Film pana prof. Sznajdera o Bożej Mądrości (o którym napisałam  11 maja br.) nie tylko mnie zachwycił, ale pobudził do głębszej refleksji… Boża Mądrość! Czy zastanawiamy się nad jej wielkim znaczeniem, nad jej wymową? Księgi Starego Testamentu wiele mówią o tejże mądrości… Nie znam, niestety, ich na tyle, abym mogła i miała odwagę wypowiadać swoje zdanie. Na początek odwołam się do artykułu pana Tomasza Redlińksiego, którego fragmenty przytaczam, wydają mi się bowiem bardzo ważne i interesujące.
„Słowo „mądrość” występuje w prawie wszystkich księgach mądrościowych Starego Testamentu (nie występuje jedynie w Pieśni nad Pieśniami). Możemy zaobserwować, że jest ono używane w kilku różnych, choć powiązanych ze sobą znaczeniach. Po pierwsze jest to pewna cecha lub dobro, istniejące poza człowiekiem, którego powinien on pożądać. W takim znaczeniu prawdziwą i pełną mądrość posiada jedynie Bóg. Gdzie indziej dostrzegamy ideę uosobionej Mądrości, która zaczęła istnieć przed wszelkim stworzeniem i prowadzi ludzi, którzy ją znajdą, do Boga. Wreszcie w Księdze Mądrości wydaje się ona uczestniczyć w życiu i naturze Boga. Nowy Testament rozwinie to nauczanie o Mądrości określając Chrystusa jako Mądrość Boga.
Mądrość we współczesnym  rozumieniu tego słowa, jako pewna cecha ludzi, pojawia się i jest charakteryzowana w niemal wszystkich księgach mądrościowych. O wielkiej wartości i użyteczności mądrości mówi mędrzec Kohelet pisząc, że jest ona lepsza niż dziedzictwo (Koh 7,11), niż siła (Koh 9,16) i niż narzędzie wojenne (Koh 9,18). O jej niezwykłej wartości możemy przeczytać w pochwale mądrości, którą wygłasza Sofar:
15 Nie daje się za nią złota, zapłaty nie waży się w srebrze, 16 nie płaci się za nią złotem z Ofiru, ni sardoniksem rzadkim, ni szafirem. 17 Złoto i szkło5 jej nierówne, nie wymienisz jej na złote naczynie; 18 nie liczy się kryształ i koral, perły przewyższa posiadanie mądrości. 19 I topaz z Kusz nie dorówna, najczystsze złoto6 nie starczy. (Hi 28,15-19)
Do jej nabywania zachęca autor Księgi Przysłów mówiąc, że „podstawą jest mądrość: „Zdobądź ją, za wszystko, co masz, nabądź rozsądku" (Prz 4,7), podając jednocześnie korzyści które płyną z jej posiadania: „ceń ją, a czcią cię otoczy, okryje sławą, gdy się do niej przytulisz. Włoży ci wieniec wdzięczny na głowę, obdarzy cię zaszczytną koroną”. Korzyści z jej posiadania i jej wyższość nad cechami zewnętrznymi dostrzega również ben Syrach pisząc: „mądrość biednego podniesie mu głowę i posadzi go między możnymi" (Syr 11,1).
Oprócz wychwalania jej zalet i wartości autorzy ksiąg mądrościowych podają sposoby jej osiągnięcia i warunki, które należy w tym celu spełnić. Psalmista ukazuje jedną z dróg do jej osiągnięcia: „naucz nas liczyć dni nasze, abyśmy osiągnęli mądrość serca" (Ps 90,12). Początkiem i szkołą mądrości jest bojaźń Pańska (Ps 110,10 i Prz 15,33), a jej zdobycie wymaga słuchania rad i napomnień tych, którzy mają jej więcej od nas - przodków, mędrców (Prz 4,1; 12,1). Do jej zdobycia przede wszystkim potrzebna jest pokora i moralne życie, próżno szukać jej będą szydercy i pyszni.” (dk Tomasz Radliński, Biblijne rozumienie mądrości)