poniedziałek, 18 grudnia 2023

Stanąć w prawdzie o sobie

Przed wielkim świętami (i nie tylko!) dokonujemy rachunku sumienia, by z jak najczystszym sercem stanąć przed Bogiem. I nie tylko stanąć, ale przygotować dla Niego piękne mieszkanie w swojej duszy. Trzeba zatem stanąć w prawdzie przed samym sobą i o sobie.

W napisaniu poniższych myśli bardzo pomogły mi różne wskazania światłych ludzi; zebrałam je w całość i przekazuję…

Cóż zatem znaczy - stanąć w prawdzie przed samym sobą i przed Bogiem? To znaczy jasno określić, poznać swoje wnętrze, spojrzeć w głąb siebie, a także na swe uczynki i otaczającą rzeczywistość. Przyznać się w głębi swej duszy do swoich błędów, złych nawyków, tego wszystkiego, co było i jest we mnie złe. To uświadomić sobie prawdę o sobie, zdać sobie sprawę z sytuacji – często nieprzyjemnej. Spojrzeć prawdzie w oczy, czyli przestać się okłamywać, być szczerym ze sobą, zmierzyć się z tym, co niewygodne, niesprzyjające, nieprzychylne.

Jak wiadomo, prawda to zgodność rozumu z rzeczywistością. A więc także myśli z czynami. To, co mówię, znajduje odzwierciedlenie w tym co robię, a robię oczywiście to, co uważam za słuszne. Jestem katoliczką - wierzę w Boga, a więc wiem, że tylko Bóg daje mi łaskę życia, tylko Bóg mnie umacnia i daje wszelkie siły do zmagań z codziennością. Tylko od Niego pochodzi Miłość, bo On jest Miłością. Zatem oczywiste jest, że pragnę jak najbliższego kontaktu ze Stwórcą, pragnę jak najczęściej uczestniczyć we Mszy Świętej. A jeśli moja wiara jest letnia - jakże inaczej mogę ją pogłębiać, jak nie poprzez zbliżanie się do Boga, częste przebywanie w Domu Bożym, karmienie się Jego Słowem i bezpośredni kontakt z Bogiem w Eucharystii?

Nasze czyny same mówią za siebie. Niejako „demaskują” słowa, obnażają prawdę. A jeśli deklarując się jako wierząca powtarzam jedynie utarte słowa – t0 ile one są warte? Jaki sens nadaję swojemu życiu? - mówi św. Jan Paweł II. I dalej: Trzeba stanąć w prawdzie przed Bogiem i samym sobą w celu wyzwolenia z grzechu. (Źródło: Portal Jana Pawła II Wielkiego - fragmenty)

 

Wpis: 18 grudnia godz. 9:35