piątek, 15 marca 2013

Być sobą…

Najważniejsze, aby być sobą! Cóż to dla mnie znaczy? Co znaczy dla Ciebie? To ważne pytanie – tak myślę! – dla każdego człowieka… Bo przecież  kształtujemy swoją postawę przez całe życie, tak przynajmniej powinno być, aby nieustannie wzrastać… Ale także, by ocalić swoje człowieczeństwo

nie tylko od zła,

ale również od samych siebie,

od swojego duchowego lenistwa,

od ślepoty, która nie pozwala dostrzec swoich błędów i przypadłości,

od duchowego kalectwa…

Co zatem znaczy: Być sobą!? To trudne pytanie w czasach, gdy zło wciska się natrętnie do naszego życia i trudno ocalić w sobie dobro… Ale człowiek nigdy nie stoi na pozycji przegranej, jeżeli tylko tego nie chce!!! Nie będę prawić kazań, powiem o sobie… Trzymam się jednego najpewniejszego azymutu, którym jest Chrystus! I – mimo licznych trudności, które towarzyszą każdemu z nas – staram się być sobą! Pytam raz jeszcze: Cóż to dla mnie znaczy?

Być sobą to…

Nie udawać kogoś innego niż jestem, choćby lepszym człowiekiem, bo nieustannie jestem w drodze stawania się nim (przynajmniej bardzo tego chcę!)

Nie wstydzić się swoich przekonań, ale równocześnie nie demonstrować ich w natrętny sposób…

Umieć stać przy swoich zasadach nawet wbrew naciskom z różnych stron…

Umieć wyrazić dezaprobatę wobec zła…

Nigdy nie być bezmyślnym klakierem!!!

Z prostotą przyjmować życie z jego wszystkimi zawirowaniami…

Widzieć swoje niedoskonałości i ciągle walczyć z nimi…

Umieć przyznać się do własnych błędów...

Pamiętać, że w języku polskim istnieje słowo: Przepraszam!

 

Ale również…

Nie forsować swoich przekonań za wszelką cenę…

Umieć wsłuchać się w drugiego człowieka…

Zachować umiar w osądzaniu, a najlepiej nie osądzać innych tylko samego siebie…

Teoria bardzo piękna, prawda? Ale… czy zawsze umiem być sobą? Tak naprawdę?! Ciągle jestem w drodze, podobnie, jak każdy z nas…


Nasunęła mi się jeszcze jedna myśl… Być sobą oznacza dla mnie wolność, wolność, która jest we mnie, być sobą – to być wolnym człowiekiem, niezależnym od żadnych nacisków i odważnym w swym zachowaniu i głoszonych poglądach, zawsze zgodnych z nauką Chrystusa!