poniedziałek, 25 stycznia 2021

Świety Paweł

 

Zawsze go podziwiałam! Pamiętam jego wspaniałą postać uwiecznioną w monumentalnej rzeźbie na placu św. Piotra w Rzymie. Z jednej strony św. Piotr – pierwszy zastępca Pana Jezusa, a z drugiej – on, Apostoł Narodów. Wiele razy stawałam obok tej wielkiej postaci – wielkiej potęgą swej miłości do Chrystusa i potęgą odwagi. Miałam to szczęście, że szłam jego drogą na śmierć. Było to w opactwie Tre Fontane, mieszczącym się w południowej części Rzymu. „Duchową opiekę sprawują tam ojcowie trapiści. Według przekazów ustnych, w tym właśnie miejscu św. Paweł Apostoł został ścięty mieczem. Jego odcięta głowa miała trzykrotnie uderzyć w ziemię, dając początek trzem źródłom.” Dodam, że źródła są w dalszym ciągu czynne i można tam nabierać wodę.

Dzisiaj Kościół obchodzi wspomnienie nawrócenia św. Pawła.

„Gorliwość w strzeżeniu tradycji religijnej sprawiła, że mając około 25 lat stał się zdecydowanym przeciwnikiem i prześladowcą Kościoła. Uczestniczył jako świadek w kamienowaniu św. Szczepana. Około 35. roku z własnej woli udał się z listami polecającymi do Damaszku (Dz 9, 1n; Ga 1, 15-16), aby tam ścigać chrześcijan. Jak podają Dzieje Apostolskie, u bram miasta „olśniła go nagle światłość z nieba. A gdy upadł na ziemię, usłyszał głos: «Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?» - «Kto jesteś, Panie?» - powiedział. A On: «Jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić» (Dz 9, 3-6). Po tym nagłym, niespodziewanym i cudownym nawróceniu przyjął chrzest i zmienił imię na Paweł.” (Brewiarz)

Postać św. Pawła budzi mój (myślę, że nie tylko mój!) wielki podziw. Jego wielkość i mądrość, która ujawniła się w listach, jego gorliwa służba Bogu, wędrówki po różnych krajach celem głoszenia prawdy o Zbawicielu, a w końcu i śmierć w imię tej prawdy świadczą, jak wielką miłością darzył Chrystusa!

Ale i w nas musi się zrodzić refleksja: Pan Bóg jest wszechmocny, z każdego zła potrafi wyprowadzić dobro. Przemienił Szawła, swojego zagorzałego wroga, w największego czciciela i głosiciela Jego praw! Zatem i my mamy szansę nieustannego nawracania się! Św. Pawle, naucz nas wierności Bogu i nieustannego poszukiwania Prawdy!

 

Wpis: 25 stycznia godz. 9:01