wtorek, 13 października 2020

Wolność - wielkie i ważne słowo!

 

O wolności można mówić wiele i w różnych aspektach, bardzo często nadużywając jej znaczenia – zarówno w życiu osobistym, jak i społecznym.

Zainspirowana (i zachwycona!) wypowiedzią p. profesora dr. n. m. Krzysztofa Bieleckiego, pragnę przytoczyć kilka jego słów na temat wolności. Są bezcenne! Naprawdę warto nie tylko ich posłuchać, ale – czytając - zweryfikować swoje spojrzenie na temat wolności. I przyswoić w życiu!

Oto kilka stwierdzeń p. profesora:

Czuję się wolny!

Nikt mnie nie zmusza do czegoś, co jest sprzeczne z moim rozumem, sercem i sumieniem.

Nie ma wolności bez powinności!

Być wolnym, to znaczy również uwzględniać i powinności. Będąc wolnym, ja mam pewne obowiązki.

Wolność jest wtedy wartością, jeżeli jest spójna z innymi wartościami, jak na przykład poczuciem odpowiedzialności za podejmowane działania.

Wolność musi być powiązana z prawdą, która ukierunkowuje wolność ku dobremu.

Czuję się wolny, gdy żyję w prawdzie. Człowiek, który opiera swoje życie na kłamstwie, nigdy nie będzie wolny.

Ktoś, kto nie ma zdolności przebaczania, wybaczania, nigdy nie będzie wolny. Zawsze będzie zniewolony chęcią zemsty.

Czuję się wolny, gdy żyję w prawdzie, wierności wartościom, zgodnie z sumieniem, poszanowaniem innych ludzi.

Wolność to także moje samopoczucie.

Wolność wymaga wyrzeczeń, kompromisu. Mam swobodę wyboru, z kim chcę się przyjaźnić i co mam robić.

Nie mogę ograniczać wolności innych.

Wybieram to, co jest etyczne.

Wolność wymaga wyrzeczeń, kompromisu.

Wolność - nie znaczy, że mi wszystko wolno – bezrozumnie, egoistycznie.

Wolność jest we mnie, a nie – wokół mnie.

Wolność wyboru,

wolność podejmowania decyzji,

wolność rezygnowania z czegoś dla dobra innych,

wolność dotrzymywania zobowiązań i obietnic,

wolność przestrzegania prawa,

wolność bycia uczciwym,

wolność wypowiadania się,

wolność bycia życzliwym.

Wolność – to bycie w zgodzie z sobą przede wszystkim.


Podałam za: Telewizja „Trwam”  Myśląc Ojczyzna - Prof. zw. n. med. Krzysztof Bielecki